En larorik vecka..

Hej Mina Kara Vanner...




Nu var det ett tag sen jag skrev igen, jag hamnar ju tyvarr i dessa svackor, inte for jag inte vill skriva, utan for att jag har fullt upp, och denna vecka har verkligen vart fullt upp, men sa skoj! Forsta veckan pa nya jobbet och det har vart sa spannande. I Mandags var det "Kick off" pa nya affaren i Tempe, massa folk, olika aktiviteter och info om den nya affaren vi kommer jobba pa i Tempe, sa spannande! Helt otroligt va stort det va, 39.000 kvadratmeter!!! Kan ni tanka er hur stort det ar, jatte haftigt att fa vara en del av detta och oppna en Ikea affar.

 I Tisdags och Onsdags hade vi "valkomns dagar" som Ikea sa fint kallar det, med info om Ikea, Ingvar Kamprad, kundservice, sakerhet osv osv. Vi kikade aven pa en film om Sverige och vad som ar typiskt svenskt, det var sa himla skoj, ah sa jag garvade for mig sjalv. En film pa 45 minuter som handlade om icke svenskar som bor i Sverige och vad dom tycker om Sverige och dess traditioner etc. Filmen maste ha spelats in tidigt 90 tal, dar dom demonstrerade hur vi partajar aret runt med kraftskivor, midsommar, jul och nyar, och varje gang namnde dom snapsen haha! Kan ni tanka er hur detta ser ut for icke svenskar? Kraftskiva med pappers hattar pa, nubbe, snapsvisor, midsommar nar vi dansar sma grodorna runt midsommar kransen,och brannvin i bastun haha!Svenskar maste ju framsta som rena rama alkisarna! Jag blev sentimental och borjade langta hem igen nar jag kikade pa filmen, dom visade verkligen dom basta sidorna av Sverige och var underbar natur, alla vackra arstider och all underbar mat.  I filmen visade dom aven hur Systembolaget funkar och hur konstigt det ar att vi har oppet vanliga oppet tider Mandag till Fredag(dom maste ha glomt bort Lordag!?) Jag verkligen njot av att kika pa filmen och kande vilken stolt svensk jag var. HR Managern som holl i traningen visste att jag var svensk, sa jag fick uttala alla svenska ord och bekrafta att allat i filmen var sant, och alla i min grupp fragade massa fragor om Sverige vilket var skoj att besvara:-)Jag har traffat sa manga underbara manniskor fran olika horn i varlden, och har aven sprungit pa lite svenskar vilket ar superskoj! Jag vet att jag kommer trivas helt underbart pa Ikea, jag har verkligen valt ratt...

Dessa tre dagar var sa larorika, och pa Torsdag borjade allvaret da min traning borjade i affaren. I Torsdags var jag pa "Home decoration" avdelningen och gjorde lite smatt och gott, lite omflyttning, kundservice, traning pa datorn etc. I Fredags bar det av till logistik avdelningen klockan 4 pa morgonen! Det var intressant och se hur allt fungerar, nar varorna kommer in och hur dom sedan fordelas pa olika avdelningar, det ar ett tungt arbete med manga lyft och uppackning av tunga varor. Min traning kommer fortsatta i 2 veckor till dar jag far spendera en dag pa varje avdelning vilket jag tycker ar en superbra ide, sa jag far se hur foretaget fungerar och hur allt maste ga hand i hand for att Ikea ska fungera varje dag. Jag var helt slut i Fredags, sov hela eftermiddagen, och forsoker nu aterhamta mig efter en tung vecka. Stadning, tvatt och traning star pa schemat i dag.

Pa aterseende gott folk...


Kommentarer

Skriv det du vill här:

Jag heter:
Remember you???

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Varsågod att lämna en tanke här:

Trackback
RSS 2.0